Na co si dát pozor

Káva » Na co si dát pozor

Připomeňme si, že kávy s vyšším obsahem kofeinu jsou vysoce pražené nebo v horším případě přepražené a vesměs to bývají kávy horší kvality. Jedná se především o kávy typu Robusta nebo směsi, kde tento druh přesahuje 20% v základu oproti druhu Arabica. Pití takové kávy může u citlivějších osob způsobit takzvaný kofeinový šok, při kterém se projeví bolest hlavy, silné bušení srdce a třes rukou. 

Přesto platí, že lidé s vysokým krevním tlakem nebo s poruchami zažívání by měli být opatrní a pití kávy raději omezit. Také lidem s gastritidou by káva mohla způsobit problém a to z toho důvodu, že aktivuje žaludeční šťávy.

V kávě se nachází asi 20 % lipidů, které obsahují kávový olej. Bylo zjištěno jak experimentálně, tak i epidemiologickými studiemi, že tomuto problému můžeme lehce předejít pitím filtrované nebo překapávané kávy.

Abychom předešli nežádoucím účinkům, je vhodné zvolit některou z jemných odrůd kávy typu Arabica. Ta naše smysly pouze lehce povzbudí, dodá tělu energii a její vliv na náš organismus je příznivý. Jako u všech poživatin i zde platí zlaté pravidlo kvalitních surovin a přiměřenosti, protože ve vyšších dávkách (cca nad 6 šálků denně) může docházet k podrážděnosti, bolesti hlavy někdy i svalové bolesti, nespavosti, zvýšené tvorbě moči, zrychlené srdeční činnosti, u citlivých jedinců může dojít i k arytmii, nebo ke zvýšení krevního tlaku. U některých konzumentů může káva vyvolávat žaludeční potíže, které souvisí se zvýšením kyselosti žaludeční šťávy a následným tzv. pálením žáhy. Nepříznivé účinky může mít vliv na rozvoj revmatoidní artritidy a vápníkovou bilanci, což může podporovat rozvoj osteoporózy. Takže vždy by konzumace kávy měla být přiměřená nejen fyzickému a zdravotnímu stavu jedince, ale i ve vztahu ke kvalitě produktu!

 

Doporučení: 

 

Všem citlivým osobám na vyšší obsah kofeinu doporučujeme se vyhnout všem běžně distribuovaným směsím, které obsahují druh kávy Robusta a kupovat si nejlépe druh Arabica v 100% složení.

 

Závěrem je možné říci, že konzumace kávy v rozumné míře (4-6 šálků/denně) nám může přinést nejen senzoricky příjemné potěšení, ale i podporu našeho zdraví.

 

 Reuters: "Nyní teprve začínáme chápat potenciální zdravotní účinky těch několika set složek v kávě," říká profesor Peter Martin, ředitel institutu pro výzkum kávy (ICS) na americké Vanderbiltově univerzitě.

 

zdroj: ČTK, Reuters, Lidovky.cz, internet, Lékařské studie, odborné časopisy